Educatie
Bij Oortwolk kiepen we samen het binnenste naar buiten
In ons na-programma mag je soms een stukje meespelen en soms bepalen wat we doen. Altijd heeft het te maken met de voorstelling die je net gezien hebt.
Om ons jonge schoolpubliek goed voor te bereiden op wat ze te zien krijgen, wordt van tevoren ook een lesbrief aangereikt door ons. Dan weten kinderen waar ze aan toe zijn en kunnen ze goed voorbereid genieten van de voorstelling. Ook ontvangt de leerkracht een hand-out ter verdieping op de voorstelling met toffe les-ideeën. Voor Brabantse scholen biedt Oortwolk de optie voor verdiepende workshops.
Educatie bij
Behoorlijk boos
Boos worden is tegelijk het makkelijkste en het moeilijkste wat er is. Als je niet oppast schiet je voor je het goed en wel doorhebt uit je slof.
Maar hoe kun je zorgen dat je ook een beetje behoorlijk boos wordt? Precies boos genoeg? En waar zit dat eigenlijk, boos zijn?
- Een vrolijke en innemende voorstelling geïnspireerd op Toon Tellegens ‘Is er dan niemand boos?’ op school of in het theater.
- Een zorgvuldig vormgegeven interactief moment tijdens de voorstelling uitgevoerd door de acteurs.
- Een reflecterend na-programma direct aansluitend op de voorstelling uitgevoerd door de acteurs.
- Twee lesbrieven (een voor vooraf en een voor na de voorstelling) met introductie, reflectievragen, les ideeën en een hand-out met achtergrondinformatie over boosheid voor de leerkrachten.
Specificaties
Thema’s | Boosheid, emotieregulatie, vriendschap, jarig zijn |
Duur | Max. 50 minuten |
Capaciteit | Max. 90 (op school) 150 (school in theater) 200 (regulier) |
Techniek | in overleg (op school stopcontact nodig, meer niet) |
Speelvloer | Minimaal 6 x 6 meter |
Downloads | Lesbrief voor Behoorlijk boos Lesbrief na Behoorlijk boos Technisch fiche voor scholen Technisch fiche voor theaters |
Educatie bij
Mooi voor schut
Je zult toch maar afgaan net wanneer je iets belangrijks hebt, waar ook nog eens iedereen naar je kijkt.
Wie weet kun je er wel onderuit komen? Hoeveel smoesjes kun je verzinnen? Hoe lang kun je doen alsof je niet bang bent, terwijl je hart door je t-shirt heen bonst? Is er ergens een knop te vinden waardoor je door de grond kunt zakken?
- Een beeldende en grappige voorstelling over (faal)angst, met wind tegen op school of in het theater.
- Een na-programma dat bestaat uit een blooper-scene, waar ook nog interactie met het publiek inzit, uitgevoerd na elke voorstelling door de acteurs.
- Twee lesbrieven (een voor vooraf en een voor na de voorstelling) met introductie, reflectievragen, les ideeën en ook nog een hand-out met achtergrondinformatie over faalangst voor de leerkrachten.
Specificaties
Thema’s | (Faal)angst, prestatiedrang, vriendschap, voorlezen, spreekbeurt, balletuitvoering, fantasie |
Duur | Max. 55 minuten |
Capaciteit | Max. 90 (op school) 150 (school in theater) 250 (regulier) |
Techniek | In overleg (op school stopcontact nodig, meer niet) |
Speelvloer | Minimaal 7 x 7 x 4(h)m |
Downloads | Lesbrief voor Mooi voor schut Lesbrief na Mooi voor schut Technisch fiche voor scholen Technisch fiche voor theaters |
Educatie bij Het zonnetje in huis
Iemand die dichtbij je woont, kan toch zó anders zijn dan jij. Hij doet andere dingen, praat over heel andere zaken of denkt anders… Soms lijkt het net of zelfs het weer anders is bij die ander!
Geeft juist dat verschil niet een mooie balans? En kunnen we niet heel veel leren van elkaar, juist omdat we zo verschillend zijn? En wanneer we echt openstaan voor elkaars ideeën, leidt dat niet tot iets nóg mooiers? Zorgen een zon en een wolk niet samen voor een regenboog?
- Een hilarische en lieve voorstelling over speelsheid versus knorrigheid, op school of in het theater.
- Een na-programma dat bestaat uit een sterrenbeelden-dans, waar ook nog interactie met het publiek inzit, uitgevoerd na elke voorstelling door de acteurs.
- Twee lesbrieven (een voor vooraf en een voor na de voorstelling) met introductie, reflectievragen, lesideeën en ook nog een hand-out met achtergrondinformatie over emoties voor de leerkrachten.
Specificaties
Thema’s | Verschillen onderling, jong vs. oud, buren, vriendschap, het weer, fantasie, wonen, verhuizen |
Duur | Max. 55 minuten |
Capaciteit | Max. 90 (op school) 150 (school in theater) 200 (regulier) |
Techniek | in overleg (op school stopcontact nodig, meer niet) |
Speelvloer | Minimaal 7 x 7 x 4(h) meter |
Downloads | Lesbrief voor Het zonnetje in huis Lesbrief na Het zonnetje in huis Technisch fiche voor scholen Technisch fiche voor theaters |
Verdiepende workshop voor Noord-Brabant
Speciaal voor Brabantse scholen biedt Oortwolk ook een verdiepende workshop aan.
In een interactief programma onderzoekt de klas samen met Oortwolk-docenten het thema van de voorstelling, theater en kunst. Via spel ervaren de kinderen het plezier en de inspiratie die theater en kunst bieden. Ze maken zelf theater of worden door een teacher-in-role in een verbeelde omstandigheid meegenomen, die op de voorstelling lijkt. Het verdiepend programma kan ook een andere kunstdiscipline zijn zoals dans of beeldende kunst. Dit programma duurt maximaal 50 minuten en kan per klas gegeven worden.